Sekiz yıl önce üniversite öğrencisi olarak gözlem için geldiğim okulda rehber öğretmen olarak çalışmaya başlamıştım. Okulda çocuklarla zaman geçirdiğim sıralarda; vermek istediğim mesajları oyunların içerisine dâhil etmenin ve oyunları bu farkındalıkla uygulamanın çocuklar için hem eğlenceli, hem öğretici, hem de merak uyandırıcı olduğunu fark ediyordum.

Günlerimin belli bir kısmını bahçede, sınıf içerisindeki molalarda, sınıf içi rehberlik saatlerinde ve ailelerin evlerinde oynayabileceği oyunlar/ aktiviteler araştırarak geçirdim. Psikodrama eğitimim sırasında katıldığım bir seminerde; çocuklarla spontan ilişkiler kurabilen anne-babaların üzerlerine düşen görevi fazlası ile yerine getirmiş olacaklarından söz ediliyordu. Çocuklarla birlikte geçirdiğim yıllar içerisinde spontanite ve yaratıcılığın sihirli etkisini oyunlar içerisinde deneyimledim.

Çocukların oynarken keyif aldıklarını gözlemlediğim; öğretmenlere sınıflarında, ailelere ise evlerinde çocukları ile birlikte zaman geçirirken oynayabilecekleri 3 oyun önermek istiyorum;

Duygular toplantısı Oyunu
Bu oyun kişilerin duygusal olarak farkındalıklar kazanmalarını hedefler. Bu aktivitede aile içerisindeki 1 birey ( oyunu yönetecek olan kişi) dışındaki herkes bir duygu olur. Sınıf içerisinde uygulanırken 4 duygu için 4 öğrenci seçilebilir. Öğretmen yönetici olur. Duygu rolüne geçen üyelere duygu ismi ile hitap edilir ve aşağıdakilere benzer sorular yönlendirilir;

Merhaba ‘Mutluluk’ nasıl bir duygusun?

Ne zaman vücudumuza gelirsin?

Senin geldiğini nasıl anlarız? Ve benzeri merak edilen sorular sorulabilir.

Robot ol ve yaşama ısın
Bu oyun kişilerin önce bedensel, daha sonra duygusal olarak farkındalıklar kazanmalarını hedefler. Aile içinde veya sınıf içerisinde oynanabilir. Herkesin cansız bir robot olması istenir; birazdan robotlar yavaş yavaş canlanmaya başlayacaklar ve her seferinde sadece bir uzuvları hareket edecektir. Tüm beden hareket etmeye başladıktan sonra, robotlar yavaş yavaş duygulara ısınmaya başlar. Her duygu, her robotun onu eylemle ifade etmesi ile robotun hayatına katılacaktır.

Hayallerim/ Duygularım kolaj çalışması
Bu oyun kişilerin iç dünyalarını aktarmalarına ve diğer kişilerin iç dünyalarını anlamaya olanak sağlar. Birlikteliği, yaratıcılığı desteklemenin dışında özellikle küçük yaş grubu için ince motor becerilerini de desteklemeyi hedeflemektedir. Tüm grubun veya ailenin birlikte çalışacağı büyüklükte bir karton daire şeklinde oturmuş üyelerin ortasında zemine yerleştirilir. Çeşitli dergiler, gazeteler, renkli kalemler, yapıştırıcı kartonun etrafına yerleştirilir. Aktivite 2 farklı şekilde uygulanabilir;

1) Bu yıl için hayal ettiklerimiz; aile hayalleri ve dilekleri çalışması

2) İçerisinde bulunduğumuz duygu dünyamızın yansıması

Grup üyeleri veya aile bireyleri dergiler, broşürler veya gazeteler içerisinden verilen yönergeye göre kendilerine çağrışımda bulunduğunu düşündükleri yazı, resim, renkleri keserler ve karton üzerine yapıştırırlar. Çalışmanın tamamlanmasının ardından üyelerin paylaşımda bulunması sağlanır. Kolaj çalışmasının tanıtılması ( hayaller, dilekler veya duyguların) dile dökülmesi aktivitenin etkisini arttırmaktadır. Yapılan çalışma evin veya sınıfın belli bir alanında sergilenir.

Çocuklarınızla birlikte keyifli ve kaliteli zaman geçirmenizi dilerim.

2. Sınıflar Rehber Öğretmeni
Renin Gabbai Aziz

Yorum yazabilirsiniz

E-Mail adresiniz yayınlanmayacak.