8. Sınıf öğrencilerimizle “Pasif Ev” STEM projemizi tamamladık. Bu süreçte gözlemlediğimiz birçok olumlu şey oldu ancak en dikkat çekici olan ise derslerde uzun süre konsantre olmakta güçlük çeken öğrencilerimizin dahi projenin başından sonuna dek çalışmaya konsantre olarak ve hevesle çalışmasıydı. Süreç boyunca hiçbir öğrencimizi çalışmasını tamamlama konusunda uyarmak zorunda kalmadık. Teneffüslerde fen sınıfı, derslerde olduğundan daha doluydu. Öğrencilerimizi derslerine yönlendirmek için uyarmak durumunda kaldık hatta okul bittikten sonra gün sonu kalarak projelerine devam edenler oldu. 🙂

 

Çalışmanın bir diğer etkili olan  tarafı ise neredeyse sene boyunca üzerinde çalıştığımız, “ısı, madde türleri ve özellikleri, enerji kaynakları, yalıtım, enerji dönüşümleri, elektrik.. “ konularının tümünü içermesi ve öğrenilenlerin uygulamaya geçirilmesi için fırsat yaratmasıydı. Fen ile ilgili birçok konu ve kavramı içermesinin yanı sıra tablo ve grafik oluşturma, verilen bağıntıları uygulayarak problem çözebilme, çeşitli sayısal verileri analiz ederek çıkarım yapabilme gibi becerileri geliştirmeye de hizmet ediyordu. Kendi evlerinin yalıtım durumunu, yıllık elektrik ve doğal gaz faturalarını pasif evlerle karşılaştırırken ise; enerji tüketimi, enerji için ayrılan bütçe ile ilgili farkındalık sahibi oldular. Bu konuda aileleriyle yaptıkları paylaşımlarla “Pasif  Ev”  kavramını ve anlamını ailelerine de taşımış en azından evlerinin yalıtım durumu hakkında fikir sahibi olmuş oldular. Çalışma bittikten sonra bir öğrencimizin,  gazetedeki pasif evlerle ilgili köşe yazısını kesip bizimle paylaşması çok sevindiriciydi. Öğrencilerimizin neredeyse her birinin pasif evlerle ilgili yazdıkları tanıtım yazıları ise gazete ve dergilerde yayınlanmaya değerdi.

 

21. yüzyıl becerilerini kazandırmayı hedeflediğimiz okul yaşantısında bu tür çalışmaların amaca çok uygun olduğu aşikar. Öğrenciler yaratıcılıklarını;  ortaya çıkarmaya çalıştıkları modelin yapımında; işbirlikçi çalışmasını ve iletişim becerilerini;  grup arkadaşlarıyla çalışmaları esnasında, eleştirel düşünme becerisini ise bazen işler yolunda gitmeyip çalışmayan kısımları gözden geçirirlerken ortaya çıkardılar. Onların çalışması esnasında öğretmenin gözlemledikleri ise, çocukların zengin hayal dünyası ve yaratıcılıklarından aslında ne kadar azını ortaya çıkarabildiğimiz. Çocuklara gerçekten fırsat, yeterli zaman verilir ve uygun ortam yaratılırsa çocukların biz yetişkinleri  yaratıcılık ve üretkenlik konusunda şaşırtacağı kesin.

 

Gökben Baykal

Özel Bahçeköy Açı Ortaokulu

Fen ve Teknoloji Öğretmeni

Yorum yazabilirsiniz

E-Mail adresiniz yayınlanmayacak.