Merhabalar,

Biz 6. Sınıf ‘Peer Mediation’ öğrencileri olarak sizlere çatışma nedir ve nasıl çözümlenebilir konusu ile ilgili bir bilgilendirme yapmak istedik.
İnsanın olduğu her yerde çatışma ortaya çıkabilir. Çatışma sözlük anlamı olarak; iki kişinin/ grubun birbiri ile yaralanma, öldürme veya etkisiz hale getirme amacıyla yaptığı silahlı mücadele olarak geçer. Bizim ele aldığımız ilişkilerdeki çatışmalar ise; karşılanmamış ihtiyaçların ortaya çıkarttığı karşılıklı sürtüşme, ortak noktayı bulamama, güç savaşına girme, birbirini anlamama olarak kabul edilebilir.

Çatışmalar farklı nedenlerle ortaya çıkabilir.
– İnsanların farklı ihtiyaçları vardır ve bu ihtiyaçlar uyuşmadığında çatışma ortaya çıkabilir.
– Karşılanmamış fizyolojik veya psikolojik ihtiyaçlar, insanların kolayca çatışmaya girmesine neden olabilir.
– İnsanların problem çözme ve iletişimle ilgili işleyen sınırlı kaynaklarının olması çatışmaya girmelerine neden olabilir.
– İnsanların değer yargılarının farklı olması çatışmaya girmelerine neden olabilir.

Biz insanlar çatışmada nasıl roller alabiliyoruz dersek şöyle benzetmeler yapabiliriz.
Kimileri çatışmalarda aslan gibidir. Yani çatışma içerisine girdiklerinde güç gösterisinde bulunurlar, güçlerini karşı tarafa hissettirmeye çalışırlar, güçsüzlükten kaçarlar ve agresif bir tutumları vardır.
Kimileri ise kuşa benzetilebilir. Yani bir çatışma ortamı gördükleri zaman, çatışmaya girmek yerine hemen oradan uzaklaşma, çatışmaya girmekten korkma ve kaygı duyma, onun yerine olmamış gibi davranmayı tercih edebilirler.
Kimilerinin çatışmadaki tutumlarını tilkiye benzetebiliriz. Çatışmalarda daha kurnaz bir tutum içerisine gidip, hep kendileri haklıymış gibi göstermeye çalışma, bir şekilde üste çıkarak çatışmayı çözmeye çalışabilirler.
Kimileri ise daha kaplumbağa gibidir ve çok sakinlerdir. Onlar çatışmalarda daha pasif bir tutum sergileyebilirler.
Bir düşünün isteriz; acaba hayatınızdaki çatışmalarda siz kendinizi daha çok hangisine benzetiyorsunuz?

Günlük hayatımızda çatışabileceğimizi, bunun çok normal olduğunu en başta da söylemiştik. Fakat çatışmalarda çözüm odaklı olmak önemli. Çatışmaları çözmek, çatışmadan iki tarafında kazançlı çıkmasını sağlayabilmek için nelere dikkat etmeliyiz, aşağıda size birkaç önerimizi sunmak isteriz.
– Bir çatışmanın çözülebilmesi için öncelikle sorunun ne olduğunu fark etmemiz gerekir. Sorunu doğru değerlendirirsek ancak çözümleyebiliriz. Örneğin; Bir kişi, arkadaşınız veya yakınınız size durduk yere bağırdıysa ona sert bir biçimce yaklaşmadan önce ‘onu üzen bir şey mi oldu acaba da, istemeden sinirini benden çıkardı?’ diye düşünmeliyiz.
– Duygularımızı ve düşüncelerimizi nasıl ifade ettiğimiz çok önemli. Ben kızgınım ondan bağırmaya da hakkım var dersek karşı tarafın haklarını elinden alabileceğimiz veya onu kırıp, üzüp, kızdırıp olayı daha farklı bir yere çekebileceğimizi unutmayalım. Sakinlik çatışma çözmede çok işe yarıyor.
– Sorunu tanımladıktan sonra alternatif üretme kısmına geçmeliyiz. Birkaç çözüm yolu bulmalıyız ki bir çözüm yolu istendiği gibi gitmezse veya işe yaramazsa zor durumda kalmayalım.
– Son olarak da karşı tarafı dinlerken, çözüm önerilerini uygularken karşı tarafı iyi dinlemeliyiz. Amacımız iki tarafında kazanması olmalı, kendimizi haklı çıkartıp karşı tarafı kötüleme hedefimiz olmamalı.

Bu konuda danışmak istediğiniz bir şey olursa eğer bizlere gelebilirsiniz. Çatışmaların çözümle sonuçlandığı günler diliyoruz.

Yorum yazabilirsiniz

E-Mail adresiniz yayınlanmayacak.